Translate

الجمعة، 14 مارس 2014

دعاء قطع النور الجديد : الله يخرب بيتك يا .... يا مرسى كمان وكمان

 عادته، الشعب المصري يستقبل الظروف السيئة بالسخرية، ودائما ما يجد في حلكة الظلام ما يثير سخريته ويجعله يتندر حتى وإن كان ذلك التندر يخص اختياراته، أو يخصه هو ذاته

فانقطاع الكهرباء عادة لم تنقطع منذ عهد الرئيس الأسبق مبارك في كثير من مناطق وأحياء القاهرة والمحافظات لكنها كانت مرتبطة بأشهر الصيف، وجاء مرسي بنوره فأصبحت الكهرباء شكوى عامة ومؤرقة، وفي عهد الرئيس عدلي منصور أصبحت الكهرباء تنقطع في عز البرد، ويواجه المصريون ذلك بالعودة إلى حياة الآباء والأجداد ولمبات الجاز أما النشطاء فكانت لهم طرقهم في التعبير عن الأزمة بالغضب أو بالسخرية،

ودون نشطاء تويتر شكواهم وتجاربهم من انقطاع الكهرباء، خاصة أنه كاد يتسبب في وفاة أحدهم، كما قام النشطاء بتدشين هاشتاج "دعاء قطع النور" كتبوا فيه عبارات "الله يخرب بيتك يا مرسي" و"الله يخرب بيتك يا أوباما".

إسلام صلاح: "النور قطع تاني" الله يخربيتك يا... قصدي الله يخربيتك يا # مرسي".

جانيت: "النور قطع... إلهى يجيلك ويحط عليك يا مرسي.. # دعاء قطع النور".

حسام زيوس: "الجهاز هيبوظ من قطع النور كل يوم يا ك ﻻب".
كرو: "النور قطع لتاني مرة # ارحمونا".

رنا: "# دعاء قطع النور اللهم اقطع عنه نور عينيه واقطع عنه صحته وراحة باله.. يا رب أنا البلد دي طهقت منها ومن شعبها يا تطلعنا منها يا تاخدنا عندك".

Bayoona1418 Aljehani: "اشترى فقير ثلاث برتقالات قطع الأولى وجدها متعفنة رماها قطع الثانية وجدها متعفنة رماها اطفى النور فقطع الثالثة وأكلها نتجاهل لكي نعيش".

أحمد أنور: "رجعت من شغلي لقيت أمي مغمى عليها قدام المطبخ.. النور قطع عليها راحت تدور على الكشاف اتزحلقت وقعت مكانها وطبعا محدش في البيت مننا".

منى العشري: "النور قطع من ٥ دقايق وكنت عاملة حسابي على ساعة من الظلام الدامس.. بتكلم مع أخويا فجبت سيرة السيسي راح النور جه! بعد ٥ دقايق! ده إنت سرك باتع يا عم السيسي".

مودي: "النور قطع ساعتين.. وهايقطع تاني بالليل... العيشة في مصر أصبحت جحييييييم ليه يا ربي مخلتنيش مواطن إنجليزي وأروح أشتري الكهربة من المحل".
سلام صلاح: "النور قطع في فرحك؟ متخيل معايا؟ هتولع في العروسة وأمها؟.. فلنتفرض قضيناها شمع وفلاش.. هترقص على إيه؟ نجيب مكنة صيني من أم صوت عالي دي؟".

بسنت ماكسيموس: "أنا بامشي ف شوارع من كتر الضلمة ممكن حد يسحبني من غير ماحد يحس طب مش ده خطر على مواطنين مصر # قطع النور".

مارينا مجدي: "اللي يقول النور قطع عليا في الحمام واللي يقول قطع وأنا بذاكر واللي يقول قطع عليا في الأسانسير.. احمدوا ربنا أنا النور كان قاطع في خطوبتي".

وفاء مصر: "لا والله إخواتي ع الفيس بيصوتوا.. النور بيقطع كل 6 ساعات
زي المضاد الحيوي.. قلت لهم قولوا # دعاء قطع النور. الله يخربيتك يا مرسي".

سارة فهمي: "النور قطع إمبارح الساعة 4 العصر تقريبا فتحت البالكونة لاقيت عواميد الكهربة منورة.. والنهار طالع اللي شغالين في شركات الكهربة لازم يتحاسبو".

يسرا سليم: "مرسي مش عاتقنا لا وهو في القصر ولا في السجن منك لله النور قطع # أهو غلاسة كدة".

يسرا سلامة: "النهاردة كنت بصلي في مسجد وفي الركعة الأولى النور قطع.. وإحنا حريم طبعا صوت الإمام قطع مرة واحدة عننا ووفقنا ثانتين تلاتة كدة "وإحنا مثلا خمس ستات" معرفناش نعمل إيه، أنا فكرت أني هصلي لوحدي وأخرج برة السرب، بس لقينا ست فجأة بتقول الله أكبر، بعد ما أصابني الإحباط في صلاة جماعة "أنا مابصليش جماعة كتير أو في المسجد إلا كل فين وفين".. ساعتها حسيت بالأمل، وأن في ناس ممكن لا يملكوا أي قدرة على تولي المسئولية بس الظروف بتصنعهم، أو هم من يحكمون الظروف، ومش بس كدة، الناس كلها بتساعدهم على ده، لأننا بعد ما خلصنا صلاة شكرنها".

البركة: "النور قطع ف كارفور من ساعة ونص لمدة دقيقة صاحبي بيقول: إن الناس كلها بدأت تخبي البضاعة في جيوبها هو شاف الناس إزاي صحيح؟".

منى شديد: "النور قطع............ يخرب بيتك يا أوباما"
أحمد عبد الغني: "رسالة من شعب ‫#‏ مصر‬ إلى المشير ‫# ‏السيسي‬: نور عينك بيشتكو من قطع النور وبيقولولك إنت قبضت على ‫#‏ مرسي‬ وجماعته ونسيت تقبض على الواد اللي بياخد 20 جنيه عشان ينزل سكينة الكهرباء".

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

المتابعون